zondag 28 april 2013

Tutorial shadowbox card

Vandaag wil ik jullie een uitleg geven over hoe je een shadowboxcard kunt maken zoals deze:


Er zijn verschillende manieren, maar ik maak hem altijd op onderstaande wijze omdat dit voor mij het makkelijkst werkt. Het is de eerste keer dat ik een tutorial heb gemaakt/gefotografeerd dus ik hoop dat alles een beetje duidelijk is. Tips zijn natuurlijk altijd welkom.

We gaan beginnen......

Aan materiaal voor de basiskaart heb je niet zoveel nodig:
* 1 vel cardstock standaard afmeting 30,5 x 30,5 cm.
* Verschillende stukken designpapier, totaal  3 stukken van 16 x 13cm.
* Lijm/dubbelzijdigtape/hot glue of andere lijm naar keuze.
* Papiersnijder / mes/ schaar naar keuze.
* Materiaal om rillijnen te maken. ( ik gebruik een oud bot mes in mijn papiersnijder, kan natuurlijk met een scorbord of met een embossingpen en een lineaal )

Eerst snijden we uit het cardstock 2 rechthoeken van 16x13cm. Dit wordt voor en achterkant van de kaart.




Hierna snijden we 4 stroken: 2 in de maat 16 x 4cm en 2 in de maat 13 x 4 cm. Dit worden de zijkanten van je kaart (die de voor en achterzijde met elkaar verbinden)


Dan heb ik nog een stuk cardstock gesneden van 12 x 9cm wat ik gebruik als mal om een venster te snijden uit de voorkant van de kaart.


Nu gaan we rillijnen aanbrengen op de 4 stroken, bij allemaal aan beide kanten op 1 cm.


Dan heb ik van het designpapier 3 stukken gesneden in de maat 16 x 13 cm. 2 stukken plak je op de voor- en achterkant van de cardstock rechthoek 16 x 13cm. Dit is de achterkant en binnenkant van je kaart.
1 stuk plak je op de andere cardstock rechthoek 16 x 13cm. Dit wordt de voorkant van je kaart, waar we nu dus het venster uit gaan snijden.



Dan heb je uiteindelijk dit op je bureau liggen:


Nu gaan we de rillijnen vouwen van de 4 stroken, zodat je een soort u -tjes hebt:


Deze gaan we hierna in elkaar lijmen tot een soort frame. Dit kan met dubbelzijdige tape, hotglue, etc. Ik gebruik meestal tape met een paar drupjes hotglue in de hoeken. Zo ziet het frame er dan uit:


Ik hoop dat jullie het een beetje kunnen zien met de schaduw. Nu plak je dit frame tussen de voor en achterkant en klaar is je basis voor de kaart.


De zijkanten zijn nu nog kaal, maar deze kun je versieren zoals je wilt. Ik gebruik vaak kant of jute, maar je kunt natuurlijk ook gewoon strookjes designpapier hier voor snijden. Net wat je leuk vindt.


Uiteindelijk kun je je gaan uitleven met de embellishments. Het leuke van zo'n shadowboxcard is natuurlijk om zowel in als op het frame embellishments aan te brengen. Deze kaart past natuurlijk niet in een enveloppe, maar ik zou hem bijvoorbeeld cado geven aan iemand in een leuk tasje met een presentje erbij.

Ik hoop dat jullie het met mijn uitleg voor elkaar krijgen om ook zo'n kaart te maken. Op deze kaart maakte ik natuurlijk weer gebruik van papier en embellishments uit de webwinkel van Scrapplezier.
Met dit project komt er een einde aan mijn gastdesign periode bij Scrapplezier. Ik heb het verschrikkelijk leuk gevonden om   met het toffe materiaal uit het dt pakket verschillende projecten aan jullie te laten zien en ik hoop dat ik iemand van jullie misschien heb kunnen inspireren, zoals andere dat mij ook doen. Ik wil Helena, Yvon, Astrid en Alida heel hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking van de afgelopen twee maanden en wil nogmaals benadrukken dat ik het helemaal super vindt om deze kans gekregen te hebben.

Groetjes Brigitta

Gebruikte Materialen :  Design papier en Die-cuts van Kaisercraft "Madam Boutique Collection"Stansen Tim Holtz umbrella man, wheatered clock en vintage typewriter
stansen CheeryLinn fancyful flourish, exotic butterflies
bloemen Green Tara, bruin twine, bruine pareltjes, rest uit eigen voorraad.

4 opmerkingen:

  1. wauw, wat een geweldig mooi project en je tutorial ga ik gewoon een keer uitproberen, dan weet ik gelijk of ie duidelijk is, maar dat zal vast wel. Een ontzettend mooie kaart is dit, top! En wat leuk dat we een maandje langer samen mogen werken...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik maak hem inderdaad héél anders maar deze is zeker niet minder mooi, prachtige kaart en een supergave tutorial!!!!!Een romantische mannenkaart vind ik het!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Erg leuk zo'n tutorial en wat een mooie kaart.
    Groetjes, Els

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een fijne uitleg, dank je wel! Wat heb je ook weer veel mooie dingen gemaakt, complimenten, het ziet er allemaal prachtig uit!!

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het erg leuk dat je de moeite neemt te reageren op mijn blogpost! Groetjes Brigitta