donderdag 12 december 2013

Domino tutorial

Vandaag laat ik  jullie zien hoe je een simpele dominosteen kunt veranderen tot een superleuke "dangle" voor op een project, zoals je hieronder ziet op een tag.




We starten met een simpele dominosteen welke je gaat verven met gesso zodat het papier wat we hierna gaan aanbrengen beter hecht. Een laagje of twee is wel nodig om hem dekkend te krijgen, hier zie je dat 1 laagje echt niet genoeg is. De gaatjes in de dominosteen zijn erin geboord door mijn man.





Na het verven gaan we aan beide zijden van de domino steen papier aanbrengen. Ik deed dit heel simpel door de steen op het papier te leggen en er om heen te snijden met een mesje.




Waar je op moet letten bij het bekleden van de steen met het papier is dat je de gaatjes aftekend en erin maakt met bv een crop a dile of perforator. Aangezien het heel kleine gaatjes zijn gebruikte ik een smal kwastje met een beetje inkt om dit te doen.



Om de randjes netjes af te werken ga ik er aan beide kanten met een vijl langs om het mooi glad te maken.

Hieronder zie je het resultaat na het vijlen.




De volgende stap is het beinkten van de randen met een kleur naar keuze natuurlijk.




Nu gaan we met een leuke achtergrond stempel op de steen stempelen, ik gebruikte een script stempel.



De steen is nu klaar om er een leuk plaatje op aan te brengen. Ik gebruikte hier een rub on maar ook een uitgeknipt plaatje of stempel werkt natuurlijk. Ook versierde ik de rand van de domino's met bling bling.


Nu kun je losgaan met de embellishments, zo veel of weinig als je wil. Ik maakte er lintjes aan en hing een zelfgemaakte engel onderaan de steen. Ook wat glitter (stickles) voor het echte kerstgevoel kan natuurlijk niet ontbreken.




Een bloemetje en een ornamentje hier en daar maken mijn domino's af.



Om een mooie glans en finish te geven aan je dominosteen voorzie je hem van een laagje glossy accents, wat mooi clear opdroogt.



Ik had zo'n lol met de domino's dat ik er ook een in shabby chic stijl maakte.

Wat ook een super leuk project is om te maken is een boekje van dominostenen. Ik laat jullie er een zien welke is gemaakt door Qwenda. Ze gebruikte hiervoor gladde dominostenen welke ze beinkte met alcohol en daarna bestempelde.



Is het geen plaatje!?!

Ik hoop dat jullie de dominostenen ook eens een kans geven en ons het resultaat laten zien op het forum.

Groetjes Brigitta



7 opmerkingen:

  1. Schitterend mooi en wat een duidelijke tutorial.
    Ik ga eens kijken of ik nog wel dominosteentjes heb.
    Heb nu even weinig tijd, maar zou het liefst meteen aan beginnen
    Bedankt voor het delen en groetjes, Els

    BeantwoordenVerwijderen
  2. heel mooi geworden brigitta, jammer dat ik dit jaar geen ornamentjes etc nodig heb anders had ik deze zeker gemaakt domino steentjes nog genoeg. mooie uitleg ook.

    Die van Qwenda die ken ik die zag ik toen in ede staan, die is ookgeweldig

    BeantwoordenVerwijderen
  3. geweldig wat mooi Brigitta, leuke tutorial en heel duidelijk ga ik zeker een keer proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel mooi Brigitta, dat wordt weer rennen naar de kringloop:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuke projecten Brigitta. Zo'n boekje heb ik een poosje geleden ook gemaakt, is erg leuk om te doen.
    Ik heb nog een groot blik met stenen staan en ga er voor een uitdaging ook nog eentje maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wauw Brigitta!!! Wat is dit mooi! Dit ga ik zeker snel een keertje proberen. Even kijken of ik nog ergens dominosteentjes heb :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. wow dit ziet er leuk uit!!
    Gezellig weekend!
    Groetjes Karin

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het erg leuk dat je de moeite neemt te reageren op mijn blogpost! Groetjes Brigitta